Jak se stravovat v zimě?

Víte, že způsob, jakým se v zimě stravujete,
dokáže ovlivnit to, jak moc budete smrkat a kýchat?

Na základě poznatků čínské dietetiky uvádím doporučení, jak se stravovat v zimních dnech, abychom se ubránili nemocem a nepřirozenému úbytku vitality.

Počasí vypadá po váhavém startu více zimně. Těším se již na jarní díl, ale zároveň tuším, že zimní počasí ještě chvíli vydrží. Nezbývá tedy, než se proti chladným dnům obrnit trpělivostí a kvalitní stravou.

 

Zásady zimní stravy

Co se výživy týče, v zimě platí stejné zásady jako na podzim. Konzumujeme hřejivé tekutiny v podobě čajů, polévek a červeného vína. Zimomřivci by neměli zahánět žízeň studenou vodu. Namísto studené by přes den měli popíjet teplou nebo horkou vodu s kapkou citronu.

Kdo je náchylný k rýmě anebo kašli, omezuje co nejvíce sýry, jogurty a jiné mléčné výrobky. Nepřeháníme to ani s množstvím tropického ovoce. Pokud máme chuť na ananas či banán, upravíme je tepelně v troubě nebo na pánvi, aby se zmenšil ochlazující účinek tropického ovoce.

V zimním období naše těla potřebují přísun hutných a teplých jídel, která nás dobře ochrání před chladem. Jestli někdy nastává vhodné roční období pro zhřešení nad vydatnou českou klasikou ala vepřo – knedlo – zelo, je to právě toto mrazivé období. Zahřejí nás také pikantní luštěninová jídla na indický způsob, která obsahují zahřívající koření a bylinky.

Jak se stravovat v zimě?

 

Co jíst v zimě?

Vařené luštěniny typu čočka nebo fazole, obiloviny typu ovesné vločky nebo jáhly, posilující zeleninové polévky, vývary a dlouho vařené nebo pečené maso – to vše chrání organismus před útokem studeného počasí.

Kořeníme zázvorem a zahřívajícími bylinkami a nešetříme kvalitním olejem. Do jídel přidáváme více cibule, pórku i česneku. Sytící jídla  servírujeme v doprovodu salátů ze zelené listové zeleniny jako je baby špenát, polníček nebo rukola, zakápnutých například olejem z vlašských ořechů a dochucených semínky (např. slunečnicovými).

 

Shrnutí

V zimě potřebujeme konzumovat posilující teplá jídla a nápoje. Organismu prospívají delší doby vaření a jídla z trouby. Jako prevence proti nemocem účinně působí kořenová zelenina, zelí, luštěniny a obiloviny. Dostačují je příjem kvalitního masa párkrát za týden.

Pro udržení vitality pomáhá i pravidelný příjem zdravých tuků, například v podobě hodnotných nerafinovaných olejů. Abyste předešli oslabení imunity a nemocem, vyvarujte se konzumaci cukru, polotovarů a velkého množství mléčných výrobků.

 

Tereza Solilová

 

Tereza Solilová
odborný poradce pro výživu a zdravý životní styl

www.zdrave-ziti.cz

 

Ženy ženám

Blog Ženy ženám je prostorem pro inspirativní články našich lektorek a dává prostor také dalším autorkám ke sdílení svých zkušeností.
Společně se tak můžeme dělit o rozmanitou ženskou moudrost a každá z nás se může stát ženou, kterou chce ve svém životě vidět.
Blog Ženy ženám je prostorem pro inspirativní články našich lektorek a dává prostor také dalším autorkám ke sdílení svých zkušeností. Společně se tak můžeme dělit o rozmanitou ženskou moudrost a každá z nás se může stát ženou, kterou chce ve svém životě vidět.
Komentáře
  1. Majda napsal:

    Já se snažím celý rok stravovat zdravě. Jíme hodně zeleniny, hlavně přes léto, protože si ji pěstuji na zahrádce :-) . Upřednostňujeme zdravé recepty, které si většinou hledám na https://casnazdravi.cz/zdrave-recepty/ , protože ráda zkouším něco nového a tak trochu experimentuji v kuchyni :-) .

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů