Blog / 12 tipů pro klidný dětský spánek

Spaní (nebo spíše nespaní) malých nezbedů patří mezi klasické rodičovské strašáky. Co je ještě přirozené a kdy už je třeba zasáhnout? Co si počít, když dítě nechce usnout nebo se budí každou hodinu?

Do úmoru ho konejšit nebo raději „nechat vyřvat“? Připravili jsme pro vás dvanáct osvědčených tipů pro klidný spánek vašeho potomka.

1. Začněte u sebe

Plno rodičů považuje noční buzení dítěte za něco nepřirozeného. Opak je ale pravdou. Spánkové cykly miminka trvají třeba i jen pár desítek minut, a pak si jeho tělo musí říci o další porci mléka.

Nervozita rodičů, kteří buzení interpretují jako rozmazlenost nebo rovnou vlastní neschopnost situaci jen zhoršuje, protože děti velmi citlivě reagují na podněty z okolí. Cítí, že něco není v pořádku a jsou neklidné a plačtivé.

Naopak přijetí potřeb dítěte většinou vede k tomu, že přestaneme zbytečně bojovat a noční maraton zvládáme mnohem lépe.

2. Kojit, kojit a kojit

Ano, prs matky patří k zaručeným přírodním uspávadlům bez vedlejších účinků. Kojení totiž dítěti pomáhá plynule přejít z jednoho spánkového cyklu do druhého.

Pokud mateřské mléko nahradíme obtížněji stravitelným umělým, mimčo sice může spát déle, ale má to i své proti. Umělé mléko více zatíží trávicí trakt a dítě upadne do nepřirozeně hlubokého spánku.

3. Spíme společně

Kojení opravdu ulehčí, pokud může matka se svým dítětem spát v jedné posteli. V řadě asijských, afrických nebo jihoamerických zemí je to dosud naprosto běžné a na náš zvyk, odkládat děti do postýlek nebo dokonce vlastních pokojů, tam pohlížejí s údivem – jak to těm ubožátkům můžete udělat?

Dítě má totiž instinktivní potřebu být v blízkosti matky. A pokud není, hlasitě se jí dožaduje, protože je na ní naprosto závislé. Společné spaní dokonce pomáhá stabilizovat dech a srdeční cyklus nemluvněte a podporuje tvorbu důležitých hormonů.

4. Dejte sbohem povijanu

Příroda neplánovala, že matky jednou budou své děti svěřovat postýlkám a kočárkům a navrch přidají zavinovačku. Právě naopak. Pro dítě je nejpřirozenější a nejpříjemnější co nejčastější kontakt s kůží matky.

Cítí tlukot jejího srdce, vnímá její vůni a slyší její hlas, což jsou zaručené signály, že je všechno v nejlepším pořádku a že může klidně odpočívat.

Častý kontakt matky a dítěte také podporuje kojení a stejně jako společné spaní, umožňuje rodičům „vyladit se“ na potřeby jejich potomka. Pokud není možné nechat dítě uklidnit přímo na těle maminky, podobnou službu udělají i šátky a nosítka.

5. Netrénujte

Plno rodičů podlehne tlaku okolí, které se je snaží přesvědčit, že jejich dítě „nesplňuje normu“, když neprospí v kuse celou noc. Další oblíbené tvrzení je, že příliš starostliví rodiče vychovávají nesamostatné rozmazlence.

A pak přichází na řadu různé trénovací a vyplakávací techniky, které mají drobečka poučit, že od teď už má být jen zticha a spořádaně spinkat.

Některé výzkumy ale prokázaly, že podobné „předělávání“ a „přenastavování“ může do budoucna přinést řadu potíží v tělesné i duševní rovině.

Naopak děti, jejichž potřeby jsou operativně uspokojovány, bývají klidnější, sebevědomější a paradoxně i samostatnější než jejich „trénovaní“ vrstevníci.

baby-784609_1920

6. Nehledejte neexistující systém

Že se vaše půlroční batole budilo už jen jednou za noc a najednou je to horší než v prvním měsíci? Váš potomek se prostě rychle vyvíjí, a to s sebou nese i jistou dávku neklidu. Rostou mu zoubky, začínají se mu zdát sny, mění se fázování jeho spánku a hlavně ho čím dál více láká okolní svět.

Kolem roku toto období s častějším nočním buzením většinou končí. Nemá také smysl zkoumat, jak dlouho spí děti přátel nebo příbuzných – každé dítě je originální osobnost s jedinečnými potřebami, které nemůžeme označit za dobré nebo špatné.

Noční buzení mohou způsobovat také koliky, kožní potíže nebo nezpracované denní zážitky.

7. Nepodceňte jeho strach

Děti často trpí separační úzkostí, protože nepřítomnost rodiče během spánku podle přírodních zákonů znamená ohrožení bezbranného mláděte. V tomto případě pomůže vědomí, že maminka je nablízku, kdyby se ten bubák opravdu rozhodl vylézt ze skříně.

Mrňouse uklidní třeba otevřené dveře, zdroj tlumeného světla i éterické oleje. Ať už uvolňované z aromalampy nebo z masážního oleje.

Pokud si nechcete po „denní“ dát ještě „noční,“ rozhodně byste svého diblíka neměli nechávat v blízkosti televize, z jejíhož programu lehce načerpá materiál pro noční můry nebo ho vystavovat jiným rušivým vlivům (hlasité zvuky, ostré světlo).

8. Vsaďte na rituály

Odchod do hajan pomáhá usnadnit i rutina třeba v podobě uklidňující koupele, masáže, ukolébavky, čtení pohádky nebo kojení. Denně se opakující příprava na spánek malým neposedům napoví, co je čeká a zároveň mají čas zklidnit se, aby se jim lépe usínalo.

Starší děti už se do některých uspávacích rituálů mohou i samy zapojit – třeba si vyberou knížku, ze které jim budete předčítat nebo své oblíbené oblečení na spaní.

baby-784608_1920

9. Hlučte, prosím!

Nezbytností pro přirozený spánek je také bezpečné, pohodlné a hlavně klidné prostředí. Jsou ale i děti, které nejsnáze usnou, když slyší nějaký monotónní zvuk – třeba zapnutý vysavač, fén nebo vrnící ledničku.

Úspěch takzvaného „bílého šumu“ je založený na tom, že v děloze matky není ticho. Právě naopak – už tam dítě vnímá tlukot jejího srdce, její dech i proudění krve v tepnách. Pokud si nedovedete představit, že byste každý večer půl hodiny žhavili fén, stačí si z internetu stáhnout nahrávku jeho zvuku.

10. Zkontrolujte jídelníček

Problémy se spánkem může prohlubovat i večeře příliš bohatá na cukry, bílkoviny, konzervační látky nebo umělá barviva. Dalším významným zaháněčem snů je kofein, který obsahují i některé limonády.

Kojící matky by se měly vyhýbat potravinám, které mohou jejich děťátku způsobovat nadýmání. Patří mezi ně například bílé pečivo, potraviny z kynutého těsta, luštěniny, květák či cibule.

Kromě toho by měly být opatrné i co se týká konzumace kofeinu, alkoholu, citrusů, ostrého koření, jahod, bílého cukru a potravin s vysokým obsahem konzervantů a barviv.

11. Nechte dítě vyřádit

Čerstvé povětří a pohyb – to je další ze zaručených receptů na klidné noci. Procházky, cyklovýlety, hraní na hřišti, jízda na odrážedle, návštěvy kroužků pro nejmenší…

Děti potřebují venku pobývat co nejvíce. Je to nejpřirozenější prostředí, kde mohou trénovat svá rostoucí tělíčka. Důkladně vyvětráno by mělo být i v místnosti, kde mrňous spí.

Pokud teplota přesáhne 20 °C, může mu být nepříjemně horko. Ani s řáděním se to ale nesmí přehánět, protože „přetažené“ dítě paradoxně odmítá jít na kutě.

sleeping-340277_1920

 12. Reagujte pozitivně

Dítě nechápe, proč se jeho noční eskapády rodičům nezamlouvají. Pokud na ně reagují výčitkami, může si spánek spojit s negativní emocí, což ještě sníží jeho ochotu prodlévat v říši snů.

Proto je lepší potomka pochválit za klidnou noc a tím zároveň nasytit jeho potřebu pozornosti. Pokud nemůže usnout, zkuste mu říci něco hezkého, třeba jak moc vám na něm záleží.

A když ani tohle nezabírá, útěchou vám může být vědomí, že jednou bude automaticky spát až do rána, ale lásku a respekt, které mu v tomto oboustranně svízelném období projevíte, si v sobě ponese po celý život.

Zuzana Dostálová

www.branakdetem.cz

Další články v kategorii

Rodičovství Těhotenství, porody a mateřství
Přidejte se do diskuze

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.