Jak strava ovlivňuje náš spánek

Jak strava ovlivňuje náš spánek

Dnes se podíváme na stravu. Strava totiž ovlivňuje vše v našem organismu, tedy i spánek. Existují potraviny, po kterých se vám bude lépe spát i usínat a také naopak ty, které tomu brání.

Co jíst a pít pro kvalitní spánek a lepší usínání?

  • Banány uvolňují přirozené chemikálie na uvolnění těla a pomáhají usnout. Dopřávejte si je tedy zejména před spaním.
  • Para a vlašské ořechy, kapusta, špenát či cizrna také pomáhají lépe usnout.
  • Mandle – pro kvalitní spánek je nezbytný hořčík a mandle jsou jeho bohatým zdrojem. Jestli máte nízkou hladinu hořčíku, uvažujte o koupi kvalitního hořčíkového doplňku stravy.
  • Hlávkový salát – sedativní účinky, uvolňuje mozek (látka lactucarium)
  • Pistáciové oříšky, syrový česnek, ryby (tuňák, platýs, losos) obsahují Vitamin B6 – důležitý pro vytváření melatoninu a serotoninu (hormonů spánku).
  • Uhlohydráty – rýže, sladké brambory, celozrnné těstoviny podpoří spánek, sníte-li je před spaním.
  • Čaj z mučenky, meduňky – uklidňuje, pomáhá usnout, pomáhá při přerušovaném spánku, můžete oba kombinovat.
  • Heřmánkový čaj – uvolňuje nervy a svaly, účinkuje jako mírné sedativum, zmírňuje úzkost. Ideální s medem, který zvedne inzulín a tryptofan.
  • Levandulový olej – můžete kápnout pár kapek na polštář, nebo si zapálit vonnou svíčku v ložnici. Ale pozor – opravdu jen pár kapek, při větším množství naopak působí jako stimulant.

Jak strava ovlivňuje náš spánek

Máte-li problémy s usínáním nebo nočním buzením, snažte se před spaním vyhnout následujícím nápojům a potravinám.

Co nejíst a nepít před spaním?

  • Kofein, cukr – navozují neklidný spánek, neužívejte je tedy po druhé hodině odpolední
  • Alkohol – můžete po jeho užití sice usnout rychleji, ale budete spát nekvalitním spánkem, při kterém si neodpočinete a druhý den budete unaveni. Určitě to znáte.
  • Těžká jídla, složitá na trávení. Jsou to všechna tučná, nezdravá jídla. Pizza, hamburgery, omáčky a jiné.
  • Zelenina s vysokým obsahem vlákniny, například květák a brokolice.
  • Celer, meloun – močopudné účinky, hrozí noční buzení.
  • Pikantní jídlo, kari. Kari způsobuje pálení žáhy a plynatost, pikantní jídlo je náročné na trávení.
  • Fazole – plynatost a těžké trávení.
  • Hovězí a vepřové maso – opět těžké a dlouhé trávení, navíc hrozí křeče.

Meditace před spaním

Pro příjemné a rychlé usínání si dopřejte čas jen pro sebe před spaním na zklidnění. Neřešte žádné problémy, dopřejte si chvilku jen sami pro sebe. Myslete na něco hezkého nebo si poslechněte meditaci.

Pokud jste se drželi výše uvedených rad a přesto jste po ránu nevyspalí, je možné, že máte jiný problém, než málo spánku. Příčin únavy je totiž mnohem víc. Je tedy zapotřebí především odhalit příčinu a tu odstranit.

 

Jak strava ovlivňuje náš spánek

Marie Vavrochová 

Autorka projektu Zatočíme s únavou 

a e-booku Jak se zbavit únavy  a 13 tipů jak se nakopnout (bez kávy)

Blog Ženy ženám je prostorem pro inspirativní články našich lektorek a dává prostor také dalším autorkám ke sdílení svých zkušeností. Společně se tak můžeme dělit o rozmanitou ženskou moudrost a každá z nás se může stát ženou, kterou chce ve svém životě vidět.

Toužíš po ještě intenzivnější inspiraci, konkrétních receptech a hlubším poznání ženského světa?
Objev originální programy z edice Ženy ženám >>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *