11 odpovědí na otazníky kolem sebelásky

SEBELÁSKA – téma vesměs celoživotní. S uvedením nové knihy Lucie Kolaříkové – Učebnice sebelásky jsou ještě více konfrontovány veškeré mýty a představy, které se k tématu pojí. Ale nejen ty. Máme otázky, na které nemůžeme v našem softwaru najít odpovědi, protože je tam nikdo nedal.

Lucie Kolaříková odpověděla na 11 nejzajímavějších otázek od čtenářek k tématu sebelásky…

Lucie Kolaříková kniha Učebnice sebelásky

 

1. Co dělat ve chvílích, kdy to nejde „mít se ráda“?

Není třeba mít se ráda stále, dokonce to ani nejde. Je možné nechat to proto tak být a tím pádem se přijímáte i tak. A to už je sebeláska. Nic se nedá vynutit a proto je hlavní praxí sebelásky mít se ráda i odmítající sebe sama. Nechat to, jak to je. Přináší to uvolnění do života.
Když si dovolíte nechat věci, jak jsou, tak ani nemůžete sama sebe odmítat.

 

2. Jak přestat pochybovat o tom, že sebeláska opravdu funguje?

První krok vidím v tom, nesnažit se přestat pochybovat, nenutit se.
Mohlo by být zajímavé zkoumat, co vám to dává, když pochybujete, jaké to má pro vás výhody. Možná se tak můžete udržovat v nějakých navyklých postojích, které znáte. Možná se na ty navyklé postoje váží ještě další návyky, které by se všechny zbořily, kdybyste se otevřeli a začali věřit.

Sebeláska má tu moc vzít nám celou naši identitu, kterou jsme si celoživotně budovali. Takže nevíra v ni může být ochranou před ztrátou identity, která je bolestivá. Ale začátek něčeho nového…

 

3. Je možné díky sebelásce získat životní nadhled a najít svou skutečnou hodnotu?

Ano. Praxe vše ukáže, jen praktikujte.

 

4. Bolí mě dlouho levé rameno, může fyzická bolest souviset se sebeláskou?

Vše souvisí se sebeláskou, proto i bolavé rameno a jiná fyzická bolest. Je však třeba nejen začít pracovat na dobrém vztahu k sobě sama (například láskou k bolavému ramenu, které je tak hodné, že na sebe bere bolest, aby upozornilo na nějaký skrytý problém), ale také bolest ramene léčit. Tedy pracovat s příčinou i symptomem.
Když se to projevuje fyzicky, je dobré na sebe netlačit, dát si čas, nežádat od sebe rychlé uzdravení. Fyzické projevy jsou často už projevem hlubší nelásky, protože dlouho před nemocí se objevovaly signály na psychické rovině, které byly pravděpodobně přehlíženy.

Sebeláska znamená respektovat

 

5. Jak působí sebeláska na ženský menstruační cyklus?

Tak, že se cyklus stane přirozenou a bezproblémovou součástí ženina života. Sebeláska znamená respektovat svůj cyklus co nejvíce to jen jde. Respektovat své výkyvy energie a netlačit na pilu. Tím se cyklus vylaďuje i sám a může se to stát už během jednoho měsíce, že vymizí bolesti, PMS, nepravidelnost, apod.

 

6. Nejoblíbenější knížka? Odkud přichází tvá inspirace?

Kombinací fantazie a reálného života vzniká moje inspirace. Většinu času pozoruji lidi a jejich chování (včetně svého) a všimla jsem si, že sebeláska se týká většiny a zatoužila jsem s tím pracovat. V posledních letech čtu jen tak jednu knihu za rok. Nedokážu v současnosti moc přijímat informace, potřebuji je naopak formulovat a dávat ven. Nejoblíbenější knížku nemám.

 

7. Jak dlouho ti trvalo, než ses naučila mít sama sebe opravdu ráda a zbavila se všech svých strachů?

Není možné mluvit o sebelásce jako nějaké absolutní hodnotě, nikdy není hotovo. Každý měsíc, minimálně kvůli přirozenosti menstruačního cyklu, zažívám aspoň několik dní rozladění a špatné nálady. Mám se v té době ráda? Často určitě nemám. Jen se na sebe za to nezlobím, nechávám to být, je to, jak to je – nedokonalé, tedy přirozené.

Jistě jsem se ani nezbavila všech svých strachů, protože jistě nastanou v mém životě nové situace, ve kterých si nebudu vědět rady a bude prostor mít strach. Dále se také nedá říct, že trvalý stav absolutní sebelásky a stav beze strachů může být někdy dosažen. Je to cesta a je hodně nedokonalá. A přijetí toho je určitě klíč k časté, i když ne trvalé, spokojenosti.

Sebeláska je cesta

 

8. Jak se naučit uvolnit a odpočívat?

Uvolňováním a odpočíváním.
Jinak než opakováním a praxí se neučíme. Praxe a trpělivost jsou recept na vše.

 

9. Je možné, když budu na sobě pracovat, že se může změnit rozpadající manželství?

Nejen možné, ale skutečně změna nastane. Buď se partnerství zlepší, nebo rozpadne. Záleží na mnoha faktorech u obou partnerů i u vztahu mezi nimi. Pokaždé, když se mění jedna část systému (jeden člověk na sobě začne pracovat a v důsledku toho se mění), začne se měnit celý systém. Osobní rozvoj může urychlit průchod nejasnou fází vztahu.

 

10. Je lenost projevem ne-sebelásky? Jak ji překonat?

Upřímně nevím, jestli je to doslova neláska, nebo jen protiklad píle a činorodosti, tedy jen opačná strana mince, jedna z „temných“ stránek naší osobnosti.

Sama jsem vypozorovala, že moje lenost souvisí s měsíčním cyklem. Dva týdny v měsíci neposedím a baví mě pracovat, dva týdny polevuji, nebo vypínám, když mám tu možnost. Když tento svůj rytmus respektuji, tak mě lenost netrápí, i když jsem člověk, který má rád své pohodlí.

Je dobré si jako žena zvyknout, že menstruační cyklus nás opravdu bezpečně provede a není třeba nic řešit v hlavě, nutit se a překonávat. Jsou fáze, kdy jsme přirozeně výkonné a pilné, a chvíle, kdy polevíme.

A pokud jde o překonání, tak je to jednoduché. To, co se vám dělat nechce, jděte udělat. Žádný další trik nepotřebujete.

 

11. Proč po „probuzení sebelásky“ u žen dochází tak často k šoku u jejího okolí?

Protože se ta žena změní. Každá změna s sebou přináší i stres a práci. Pro okolí je změna ženy stres proto, že se bojí, že ji ztratí, že budou o něco ochuzeni, že jejich potřeby nebudou již naplňovány stejně jako dřív. Vlastně se lidé z okolí bojí sami o sebe.

Škola sebelásky

 

Latest posts by Lucie Kolaříková (see all)

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů