Blog / Jsi značka: Zn. ŽENA

Muži své značky budují často na svých schopnostech, spolehlivosti, originálním know-how, pevnosti v názorech a dalších – budeme-li na věc hledět z pohledu stereotypů – mužských záležitostí. Ženy bývají někdy považovány pouze za hodné a obětavé partnerky mužů.

Ale pamatujete si úspěšné ženy, podnikatelky, protože jsou milé a hodné?

Myslíte, že měla Coco Chanel tolik peněz, protože nikdy neodmítla návštěvu? A Norah Jones je slavná, protože pomůže každé staré babičce do schodů?

Samozřejmě, že ne. „Nevím, jestli se mi ho už podařilo zbořit 100%, ale vím, že bourám mýtus, který je o tom, že musím být ‚hodná holka‘, abych nezklamala a nepřišla o své příznivce, fanynky i přátele. A také bourám mýtus, že je špatné říct NE lidem, které mám ráda, když má cesta vede jinudy,“ odpovídá úspěšná podnikatelka Alice Kirš na otázku, jaký mýtus o budování značky zbořila.

alice_zelena

Česká republika má bezesporu mnoho úspěšných žen, které si dokázaly dobře vybudovat svou značku. Podívejme se na pár nejznámějších z nich. Nenajde se snad nikdo, kdo by neznal Olgu Havlovou. Své doby první dámu, která se nenechala zastínit ani prezidentem. Působila jako politička, vedla samizdatovou edici Expedice a založila dosud fungující nadaci. Ačkoli neměla žádné vynikající vzdělání (vyučila se v Baťově továrně), ani dokonalé manželství, a dokonce byla v invalidním důchodu, protože v továrně přišla jako šestnáctiletá o čtyři prsty, prosadila se a proslavila na mezinárodní úrovni. Mezi jinými oceněními získala titul Žena roku nejen od České republiky, ale i od norské organizace! Na čem si budovala svou značku? Na tom, jaká byla – inteligentní, ale zároveň velmi rázná a praktická.

Od politiky přejděme k módě a podívejme se například na Simonu Krainovou, rodačku ze severní Moravy, z Havířova. Po revoluci se dostala do Paříže, ale nemohla se na zahraničních molech nějakou dobu prosadit, protože si ji pletli se známější Evou Herzigovou. V Česku nepatří zrovna mezi nejoblíbenější celebrity a samozřejmě musí občas zápasit i s nepřízní bulváru. Dosáhla ale velkého úspěchu, spolupracovala s návrháři a fotografy světových formátů, má v Praze vlastní módní studio a je stále poptávanou modelkou, i když je jí přes 40 let. V jednom z rozhovorů prohlásila: „Myslím, že jako modelka jsem se narodila. Nikdy jsem neměla pocit úzkosti, při žádném neúspěchu jsem nebalila kufr a neodjížděla domů. Byla jsem silná.“ Jaká je značka Simony Krainové? Neochvějná Sebedůvěra.

Do třetice sáhněme pro inspiraci do hudebního byznysu: silná značka Lucie Bílé – její specifický hlas a k němu i specifické chování. Prostořeká, otevřená zpěvačka svébytného humoru, která začínala jako švadlenka z malé vesnice, která málem neměla na večeři. Ne všichni ji mají rádi, ale úplně všichni ji znají.

Tyto tři ženy, velmi odlišné, dělaly a dělají to, co je pro ně důležité a co mají rády, a umí tím inspirovat ostatní.

 

Co je tedy základem dobré značky?

Jak by ji ženy měly budovat? Není na to jednotná šablona, důležité je stavět na autenticitě. Přičemž abyste byly spokojené a úspěšné, nemusíte být hvězdami přehlídkových mol ani koncertů. Stačí spokojenost a úspěch ve vlastním oboru, vlastním životě.

Podle již zmíněné Alice Kirš, zakladatelky projektu Ženy ženám, platformy pořádající programy a semináře pro ženy, by právě ženy měly budovat svou osobní značku takto: „Žena by svou značku měla stavět především sama na sobě, na tom, jaká ve skutečnosti je. Na svém pravdivém způsobu žití. Aby svým myšlením, cítěním i konáním, tedy akcí, neustále vyjadřovala sama sebe, svou podstatu. Aby se nesnažila někomu zalíbit a dělat věci, jen protože jsou správné, protože se to tak přece dělá, protože z toho bude mít více peněz, protože nechce někomu ublížit apod.“

Svou vlastní značku pak zakládá na tom, že „je kreativní, nekonvenční, akční i milující. Co si vezme do hlavy, za tím jde a většinou toho dosáhne. Jde si svou vlastní cestou navzdory tomu, co si o ní společnost myslí a povídá.“

A tento autentický přístup jde na ruku základní podstatě brandingu – příběhu.

Základem je, umět váš příběh vyprávět vaší cílové skupině. Sdílet pravdivě svůj příběh jejich slovy – to vám zajistí důvěru. Budete-li sami se sebou spokojení a dělat práci, kterou milujete, dovedete tím inspirovat ostatní.

A peníze – ty jsou pak odrazem této schopnosti.

 

Tomáš Lukavec

Další články v kategorii

Bohatství, peníze a hodnota Vaše příběhy
Přidejte se do diskuze
  1. Mura napsal:

    Dobry den pani Kirs,

    vas projekt zeny zenam sa mi paci je tu vela clankov na zamyslenie, pri niektorych som sa aj zabavala. Ale chyba mi tu pomoct, rada alebo nazvyte si to ako chcete pre tyrane zeny. A myslim tym tyrane akokolvek niele fyzicky. Preco sa nezaoberate aj tymto? Ak vam chyba niekto kto by vam o tom porozpraval tak sa s vami rada stretnem a poviem vam ako je s tymito zenamy zaobchadzane, do akeho extremu to zenie policia. Verim ze je vela zien ktore tento problem nevedia riesit a zaroven ani nechcu riesit. Preto ze neviedia ako a kam. Keby ste mala zaujem tak som tu pre vas a verte mi ze nie kazda tyrana zena je hlupa ja mam napriklad vysoku skolu.
    Pekny den

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.