Některým z nás rodičů se pomalounku začíná v hlavě klubat myšlenka na to, co nás čeká v lednu. Zápis do 1. třídy. Během období Vánoc byla tato myšlenka pěkně zasunuta, ale v novém roce se plně probudila k životu a dotírá.
Umí náš drobeček všechno, co musí umět? A co vlastně musí umět? Co budou po mém dítku u zápisu chtít? A jak nejlépe využít čas, který zbývá do nástupu do 1. třídy? Na co se zaměřit v posledním předškolním roce?
V tomto článku se dozvíte, na co se zaměřit a jak a proč rozvíjet
fonematický sluch a sluchovou a zrakovou pozornost.
Rozvíjení fonematického sluchu je velmi důležitou a často opomíjenou součástí přípravy předškoláka na vstup do školy. Jedná se o schopnost rozlišovat ve slovech jednotlivé fonémy – hlásky. Na této schopnosti je postaven nácvik čtení, ať již se bude vaše dítko učit číst analyticko-syntetickou metodou nebo globální či genetickou. A to, jak dobře tuto oblast dítě ovládá, se samozřejmě bude promítat i do psaní podle sluchu, čili při psaní diktátů.
Jak má takové cvičení vypadat? Dítě může například sluchem určovat první nebo poslední hlásku ve slově rozkládat slova na jednotlivé hlásky (my řekneme PES a dítě vyhláskuje P – E – S), či naopak vyslovovat celá slova podle jednotlivých hlásek, vyjmenovávat slova, která např. začínají na písmeno S apod.
Připomínáme, že není nutné čekat až na předškolní přípravu.
Další oblastí je zraková pozornost, ve které se dítě naučí pozorovat a vnímat detaily a rozdíly. Předejdeme tak možným problémům, které se mohou při samotném nácviku čtení vyskytnout. Rozdíly mezi písmeny jsou totiž opravdu minimální. Vezměme si například písmena a, o, e. Všechna tři písmena mají tvar kruhu a jediný rozdíl je v přerušení kruhu a posunutí části kruhu dovnitř. Stejně tak malý rozdíl je mezi písmeny p, b, d. Takto bychom mohli vyjmenovávat další skupiny písmen.
Aby si dítě písmena nepletlo, je vhodné naučit dítě rozdíly vnímat a rozpoznávat je.
Zraková pozornost se dá rozvíjet jednoduchým cvičením, které rozdělujeme na 4 fáze. Dítě má před sebou 5 až 6 stejných obrázků srovnaných vedle sebe do řady. Úkolem dítěte je určit, který obrázek do řady nepatří. V 1. fázi zařadíme mezi řadu obrázků jeden zcela jiný obrázek. Pokud dítě bezpečně najde odlišný obrázek, přejdeme k druhé fázi, kde je vždy jeden obrázek z řady otočený jiným směrem. Zde procvičujeme mimo jiné i pravolevou orientaci. Pak přistoupíme k 3. fázi, kde je rozdíl mezi obrázky pouze v drobném detailu. Ve 4. fázi již nepracujeme s obrázky, ale s tvary a následně s písmeny. Pozor! Dítě neučíme názvy jednotlivých písmen, to není cílem cvičení. Písmena zde mají roli znaků, mezi kterými dítě hledá rozdíly.
V předškolní přípravě se musíme, kromě rozvíjení fonematického sluchu a zrakového vnímání, zaměřit i na sluchovou pozornost. Rozvíjení sluchové pozornosti je velmi důležité, a to zejména pro to, aby dítě dokázalo ve škole zaměřit svou pozornost na to, co učitelka říká, jaké pokyny jim sděluje.
V dnešní velmi hlučné době je to opomíjená stránka přípravy. Musíme si uvědomit, že dítě žije ve velmi hlučném prostředí. Téměř celý den je ve školce s dalšími skoro 30 dětmi. Tedy neustálý ruch, mluvení ostatních dětí, manipulace s hračkami. Jediná chvilka ticha je v odpoledním klidu.
A když přijdete s dítětem odpoledne domů, zapnete pračku, zapnete myčku, v kávovaru si uděláte kafe, zapnete si televizi (jenom jako kulisu) a do toho se ptáte dítěte, jak se mělo ve školce. A o víkendu se „projdete“ po nákupním středisku, kde neustále hraje hudba.
Hluk, který dospělý ani nevnímá, dítě opravdu ruší.
Jediné, co může udělat je, že přestane hluk vnímat. Ale neumí „vypnout“ pouze něco z toho. Dítě prostě přestane vnímat všechno. Včetně nás, když mu říkáme, že přes cestu na červenou nechodíme, že se má vysmrkat a že nemá strkat prsty do dveří.
V prvé řadě se tedy snažíme zajistit dítěti tiché prostředí, jak jen nejvíc to jde. A zejména pokud s dítětem mluvíme, pokud si s ním hrajeme nebo se něco učíme, je ticho opravdu nutné.
K tomu, aby se dítě naučilo soustředěně poslouchat, nám velmi pomáhá vypravování pohádek. Pokud nás dítě při vypravování opravuje, že včera jsme tu pohádku říkali jinak, znamená to, že nás dítě vnímá.
Můžeme si také zahrát hru „Slovíčko tě probudí“. Před vypravováním pohádky se s dítětem domluvíme, že bude „jako spát“ a když uslyší v pohádce určité slovo, tak se „probudí“ – otevře oči, zvedne hlavu, zvedne ruku apod. Učíme tak dítě soustředit pozornost na konkrétní slovo.
Při čtení pohádky nezapomeneme na tiché prostředí.
Předškoláček by měl procvičovat i správný špetkovitý úchop tužky a uvolňovat při kreslení zápěstí. K tomu jsou velmi vhodné různé omalovánky. Při vybarvování obrázků nejen procvičujeme vše, co potřebujeme, ale můžeme vést dítě i k tomu, aby dodržovalo linie obrázků a nepřetahovalo.
Můžeme také procvičovat grafomotorické prvky, které jsou přímo určené k nácviku jednotlivých tahů písmen. Pokud k tomu zvolíme vhodnou říkanku a doplníme obrázkem, zájem vašeho dítka je zaručen.
Z matematických dovedností je vhodné umět se orientovat v pojmech: více, méně, mnoho, málo, umět vyjmenovat řadu čísel do 5 a umět určit počet předmětů do 5. Rozhodně dítě neučíme počítat – to je úkolem paní učitelky v 1. třídě. Patří sem i znalost základních barev a geometrických tvarů.
Důležité je také rozšiřovat slovní zásobu. Je nutné procvičovat nejen informace o sobě a své rodině, ale umět popsat obrázek, říct, co má na sobě kamarád, co jsme dělali o víkendu, jaká žijí v lese zvířata apod.
Nezapomeňte také zjistit, zda umí vaše dítě o něco požádat nebo se k něčemu vyjádřit. Některé maminky udělají vše, co svému děťátku vidí na očích… problém je však v tom, že paní učitelka ve třídě to dělat nebude a že opravu nestačí, když dítě, které si chce od učitelky vypůjčit tužku, řekne pouze: Tužka.
V neposlední řadě je nutné procvičovat soustředěnost a pozornost. Vše samozřejmě formou hry. Vhodná jsou pexesa (vyhledávání stejných tvarů), puzzle (detaily skládaného obrázku), hrát různé deskové hry, kde se dítko naučí i prohrávat.
A i když to vše vypadá na první pohled náročně, věřte, že pokud to s dětmi procvičujeme formou hry a zábavy, vše zvládnou zlehka a s úsměvem.
Přeji všem dětem příjemný a úspěšný vstup do 1. třídy základní školy.
učitelka s dlouholetou praxí a spoluautorka webu www.skolazvesela.cz
Na co se ještě před zápisem a před nástupem do školy zaměřit se dočtete v našem eBooku Na zápis v pohodě a s úsměvem a Do 1. třídy zvesela
Děkuji moc za tyto tipy. Třeba já jsem si nedávno na jedné takové stránce začala hledat jak bychom mohli završit to volno dítěte před tím, než nastoupí oficiálně do školy a podařilo se nám narazit na tuto stránku zde – https://www.karavany-strakonice.cz , takže se na to určitě mrkněte. Co se pak týče té přípravy, to si myslím, že by si měl řešit každý rodič sám za sebe :)
all the technical KINGDOM777 solutions and staff we need for 에볼루션 카지노 operators who provide world
에볼루션코리아
468LOmOdc‘}|
에볼루션카지노
373WamTrG,_;
에볼루션바카라
666GjDSXB-|-
에볼루션블랙잭
902tyNmoa\#;
에볼루션롤렛
273fXazhV$-.
evolution casino
490hZDdih%**
evolution korea
536DjBdwt_]=
에볼루션카지노
809wGEpba_\^
에볼루션카지노
058iTGVKI)@?
에볼루션코리아
532DOizrA’`=
에볼루션카지노
421eGJRNW^=\
에볼루션바카라
554xEPfnA#=@
에볼루션블랙잭
061SDccpq.(%
에볼루션롤렛
000rBBGor[]$
evolution casino
592HRhaYT;“$
evolution korea
191uVMpRr~#:
에볼루션카지노
788vIqMJL~,(
에볼루션카지노
538ynPCBL%“:
에볼루션코리아
565qBwhzN&“‚
에볼루션카지노
804LMNJiR([%
에볼루션바카라
202xjOALC}_>
에볼루션블랙잭
319cEVAKF’#%
에볼루션롤렛
398NLmvvL(:‘
evolution casino
523PArbBP}{$
evolution korea
840cmttIs|($
에볼루션카지노
145HhNKDQ>[>
에볼루션카지노
960xCicbU,>]
에볼루션코리아
832cJUgoz?+~
에볼루션카지노
568NSJUle|;[
에볼루션바카라
041XoPddg@+=
에볼루션블랙잭
008qypTOQ<~!
에볼루션롤렛
096aNmyAg-(,
evolution casino
383oPIvoO</#
evolution korea
458AlKRRh@@|
에볼루션카지노
640eNJjkS’~/
에볼루션카지노
252eIFKXl[>,
Tak právě nástup do první třídy má naše dcera teď čerstvě za sebou. Zatím je z toho nadšená, což je super. Já upřímně celkem uvažuji nad tím, jestli se takříkajíc na stará kolena také nezačít zase vzdělávat. Mě by ale lákalo například MBA studium. Dívala jsem se, že to nabízí třeba na https://cibe.cz/