Blog / Ochrana před sluncem v létě

Léto je časem pobytu u vody a na čerstvém vzduchu. V tomto období na nás z médií útočí řada reklam na opalovací krémy. Všechny proklamují „zaručenou ochranu“ před slunečními paprsky, které jsou označovány jako „nebezpečné“ nebo „škodlivé“. Nanesení opalovacího krému ve zjednodušené řeči inzerentů zaručuje zdraví. Pojďme se však podívat hlouběji na to, jak je to s ochranou zdraví pomocí opalovacích krémů ve skutečnosti a která forma ochrany před slunečním zářením nám opravdu svědčí a která je naopak riskantní.

Jaké opalovací krémy vybírat?

Výrobci opalovacích krémů argumentují ochranou před slunečním zářením. Často však opomíjejí chemické složení ochranných krémů, které má na náš organismus prokazatelný vliv. Řada krémů, třebaže jsou určeny pro citlivou pokožku, obsahuje množství chemických látek, které se v našem těle ukládají a mohou je ovlivňovat. Jak se ale v solární kosmetice správně orientovat?

Existují dva základní typy opalovacích krémů: krémy s chemickým UV filtrem a krémy s minerálním UV filtrem. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že chemické filtry se vstřebávají do pokožky a ultrafialové záření pohlcují, zatímco minerální filtry zůstávají na povrchu kůže a záření odrážejí. Přestože krémů s chemickým filtrem je na našem trhu většina, krémy s minerálním filtrem jsou celkově zdravější a méně rizikové.

Chemický UV filtr

Syntetické krémy s chemickým UV filtrem přeměňují sluneční záření pomocí chemické reakce na teplo. Rizikem tohoto procesu je možnost přehřátí organismu. Za jednu z nejnebezpečnějších látek přidávaných do krémů s chemickým filtrem je považován hliník. Ten může vyvolávat alergické reakce, zhoršovat akné, podporovat vznik rakoviny a v neposlední řadě je podezřelý z podpory nástupu Alzheimerovy choroby.

Vědeckými studiemi byla také dokázána souvislost mezi používáním syntetických slunečních filtrů a vznikem hormonálních poruch v těle. Chemické přísady syntetických krémů (avobenzone, benzophenone, ethylhexyl p-methosycinnimate, 2-ethylhexyl salicylate, homosalate, octocrylene, oxybenzone, ethylhexyl salicylate, glyceryl PABA či octyl methoxycinnamate), které se ukládají v tukové tkáni a v mateřském mléku, svými účinky napodobují hormon estrogen, což může vést k hormonálním změnám v organismu. Měli bychom se tedy zamyslet nad tím, zdali jsou běžné syntetické solární krémy vhodné pro citlivou dětskou pokožku, nebo také pro kojící a těhotné ženy.

Existuje několik výjimek krémů se syntetickým filtrem, u kterých se neprokázal vliv na lidské zdraví a hormonální systém. Pokud bychom takový krém hledali, kupujme ten, jehož filtr tvoří jedna z následujících látek: Mexoryl SX, LX, Tinosorb S nebo Tinosorb M.

Minerální UV filtr

Minerální filtry jsou vyrobeny z přírodních minerálů umletých na jemný prach a rozpuštěných v emulzi. Do kůže se nevstřebávají – zůstávají na povrchu, kde vytvářejí neviditelný film a odrážejí veškeré sluneční záření jako zrcadlo. Minerální pigmenty totiž dokážou vytvořit fyzickou bariéru na pokožce a tím zde fungují jako přirozená ochrana.

Minerální filtry se přidávají zejména do opalovacích krémů a olejů na přírodní bázi. Tyto krémy by neměly obsahovat rizikové parabeny ovlivňující endokrinní systém ani látky na bázi minerálních olejů, vyvolávající alergie a zodpovědné za řadu dalších zdravotních problémů. Jejich praktickou výhodou také je, že působí ihned po nanesení – na rozdíl od chemických filtrů, u nichž trvá zhruba 30 minut, než proběhne reakce. Je však třeba mít na paměti, že krémy s minerálními filtry mívají v mnoha případech ochranný faktor maximálně 30. Proto je nezbytné důsledně a často opakovat jejich aplikaci.

Přírodní opalovací krémy s minerálními filtry bývají hypoalergenní a pokožkou jsou celkově lépe snášeny. Pro děti jsou tedy rozhodně vhodnější, ovšem také dospělí by se měli zamyslet nad tím, jakou péči budou pro své tělo volit. Přírodní opalovací mléka, krémy a oleje jsou rozhodně bezpečnější a méně rizikovou volbou pro všechny.

Jak se dále chránit před sluncem?

Sluneční paprsky jsou pro zdravý vývoj organismu důležité, protože podporují tvorbu nezbytného vitamínu D. Zároveň je však třeba dávat pozor na délku a intenzitu záření, kterému se vystavujeme, abychom předešli rizikům nadměrného slunění, vedoucímu k lehčím či těžším zdravotním problémům úpalem počínaje a rakovinou kůže konče.

Proto bychom měli mít na paměti, že v době mezi 11 a 15 hodinou, kdy dosahuje sluneční záření nejvyšší intenzity, bychom měli pobývat spíše ve stínu a nevystavovat se slunci vůbec. Opalování na přímém slunci by nemělo přesáhnout 20 minut denně u dospělých.

Malé děti by se ostrému slunečnímu záření měly vystavovat v co nejmenší míře, kojenci do 6 měsíců by na slunci neměli pobývat vůbec. Dětská pokožka je totiž mnohem citlivější a náchylnější rychlému spálení než pokožka dospělého. Příčina je ta, že u dětí ještě není plně vyvinutý systém tvorby pigmentového barviva melaninu a kůže tak do sebe přijme mnohem větší objem UV záření. Pokud dojde v dětském věku k opakovanému spálení, v dospělosti se zvyšuje riziko onemocnění rakovinou kůže. Proto by rodiče malých dětí měli dbát na zvýšenou ochranu před sluncem.

U malých dětí je také dobré myslet na postupné dávkování slunečního záření. Ze začátku sezóny proto s dětmi raději nepobývejme u vody celý den. Voda odráží sluneční paprsky a záření je tak intenzivnější. První výlet na koupaliště omezme na dvě hodiny. Postupně, až si pokožka „zvykne“, lze dobu strávenou u vody prodlužovat. Rozhodně však nezapomínejte dítě pravidelně natírat opalovacím krémem s vysokým ochranným faktorem a jeho vrstvu obnovovat každé 2 hodiny, nebo po koupání či sportu. Na hlavě by dítě mělo neustále mít čepici se širokou krempou (a to i ve vodě). Ideální je také permanentní ochrana těla – doporučujeme volné dlouhé tuniky z lehkých, vzdušných materiálů (indická bavlna, len, konopí). A na konce: nezapomínejme na pravidelný a dostatečný přísun tekutin!

Lucie Harnošová

www.kontaktnirodicovstvi.cz

Další články v kategorii

Zdraví
Přidejte se do diskuze

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.