Blog / Proč a jak si začít naslouchat

Dříve jsem často ani nevěděla, kde se berou pocity nespokojenosti, rozmrzelosti a naštvání. Byla jsem unavená a smutná. Přišlo mi, že problémy v mém životě přicházejí jako v nějakých vlnách. Říkala jsem si, že jsem náladová a dost jsem se za to odsuzovala.

Ale pak nastala změna. Dostala jsem návod, jak prozkoumat, co je za mými změny nálad. Začala jsem tedy sama sebe sledovat. Důkladně. Po tři měsíce. Koupila jsem si speciální deník a začala psát. Každý den jsem si pečlivě zapisovala 20 různých faktorů (například náladu, únavu, kondici, chuť na jídlo, chuť na sex…) a co se stalo?

Proč si začít naslouchat

Zjistila jsem, že se mé „stavy“ opakují! Vypozorovala jsem spoustu zajímavých věcí. Například jsem objevila, že v prvních dnech menstruace je má rozhodovací schopnost na bodu mrazu. I kdybych měla v restauraci v menu na výběr pouze dvě jídla, jsem v té chvíli marná a prostě nevím.

Berte to s samozřejmě s nadsázkou, ale prostě vím, že v mých dnech je mé rozhodování oslabené. Toto zjištění mi stačilo k tomu, abych prostě důležitá rozhodnutí na začátku svého cyklu nedělala. Nechávám na později nebo se radím s partnerem.

Zjistila jsem taky, že když si nedopřeju pořádný odpočinek v prvních dnech menstruace a navalím si do diáře „něco důležitého“, celý následující cyklus se necítím ve své kůži. Jsem unavená, mnohem víc citlivější a plačtivější. Začala jsem si na to dávat mnohem větší pozor a snažím se si vyhradit první dva dny menstruace jen pro sebe a všechny povinnosti odkládám.

Proč si začít naslouchat

Každá jsme ale jiná, vaše zjištění třeba bude o něčem jiném. Některé věci mohou být podobné, ale každé pozorování bude jedinečné. Odrazí se do něj vaše práce, rodina, zdraví, to, jak trávíte volný čas nebo jak zvládat (a kolik si nakládáte) povinností.

Jak si začít naslouchat?

Může to být výzva, protože o sobě člověk ledasco zjistí. Naslouchání si je cesta, která je velmi objevná a můžeš na ní potkat poklady i pořádnou kopu hnoje. Ale čím dříve tuto cestu k sobě objevíš, tím, dříve můžeš něco změnit či přijmout.

Co vám naslouchání sama sobě přinese?

  • začnete lépe vnímat své tělo
  • budete umět efektivně naložit se svou energií
  • zjistíte, kdy máte ovulaci a kdy přijde menstruace
  • vypozorujete nálady, které se opakují a můžeš s nimi dál pracovat
  • přijdete na své silné a slabé stránky během celého cyklu
  • naučíte se vnímat své potřeby
  • naučíte se svému cyklu a své ženské síle důvěřovat

Co budete potřebovat ve 3 jednoduchých krocích?

1. Sešit, deník nebo přímo Cyklickou mapu.

2. Připravte si cokoliv na psaní a čas na sebe, ideálně každý den ve stejný čas.

3. Vytvořte si tabulku, do které budeš vepisovat podrobnosti o sobě. Hodí se 4 sloupce a 20 řádků. V prvním sloupci jsou jednotlivé oblasti, které budete pozorovat. A sloupce slouží k zápisům v jednotlivých měsících.
Na každý den se ti bude hodit jedna stránka, která bude sloužit pouze pro tento den. Vrátíš se k ní zase za další měsíc. Budeš tedy dohromady potřebovat zhruba 28 listů nebo stránek, podle dnů tvého celého menstruačního cyklu.

Co všechno můžeš sledovat?

Velmi záleží na tobě. Jak si svůj seznam sestavíš. Tady jsou tipy, které můžeš sledovat v jednotlivých oblastech (inspirováno právě Cyklickou mapou):

Moje nálada:

  • jak se dnes cítím celkově
  • kolik mám energie
  • cítím se ve svém středu/euforii/depce

Mé tělo:

  • bolí mě něco?
  • cítím proměny těla vzhledem k fázi
  • vyspala jsem se dostatečně?
  • potřebuji odpočívat?

Moje mysl:

  • daří se mi soustředit se?
  • jsou mé myšlenky motivující nebo destruktivní
  • umím zaměřit svou pozornost?

Potenciál vs. stíny:

  • co se mi dnes dařilo?
  • co mi opravdu nešlo?
  • přicházely nějaké nápady, vize?
  • přicházely nějaké strachy či obavy?
  • co bych měla příště udělat jinak?

Vztahy:

  • mám chuť být s lidmi?
  • mám chuť si povídat?
  • mám chuť na sex?
  • mám se ráda?
  • jak vnímám partnera/rodinu?

Další:

  • poznámky
  • Jsem vděčná za…

Jak začít?

Rozhodně doporučuju začít v období dynamické fáze, kdy cítíš příval energie. Je to fáze, která přichází po menstruaci, tedy zhruba 7 den cyklu. To je vůbec ta nejlepší doba začínat jakékoliv projekty. V jiných obdobích bys možná nemusela mít tolik síly, odhodlání a motivace.

Mě se třeba mé zápisky psaly velmi dobře večer před spaním, bylo to skvělé zhodnocení po celém dni a příjemná sebereflexe. Najdi si ale svůj čas, je to takový malinký trénink v hledání si času pro sebe.  A co když zrovna svůj cyklus nemáš, protože kojíš nebo jsi v/po přechodu? Nevadí, cykly se v našem životě objevují i přes to. A toto naslouchání sobě samé tě povede směrem k sobě i v těchto životních fázích.

Jak se svým pozorováním pracovat?

Pečlivě si zapisujte své poznatky. Už druhý měsíc uvidíte, že se některé nálady mohou opakovat. To znamená, že když zjistíte, že jste například během fáze Kouzelnice, tzn. před menstruací podrážděné a roztržité, můžete si už na tyto dny dát příští měsíc pozor a více odpočívat nebo si dopřát více času pro sebe.

Naslouchání si je velmi individuální. Můžete zjistit opravdu zajímavé objevy, které jsou jenom vaše, jsou jenom o vás. Je to váš ženský svět. Teď máte možnost se do sebe ponořit a najít klíč ke svým emocím a snům.

Držím palce.

Proč je důležité zastavit a ztišit se právě v období menstruace?

Jak funguje naše tělo, proč potřebuje odpočívat obzvlášť v těchto dnech?

To Ti prozradí Alice Koudelková v KLUBU Ženy ženám.

Alice Koudelková

Naučíš se také praktické techniky, které jsou vhodné právě v období menstruace – dechové techniky, jógové pozice + navíc bonus relaxační meditativní cvičení.

Více se dozvíš ZDE: >>>

Alice Koudelková

http://cyklickajoga.com/

Miluju jógu, díky ní jsem poznala do hloubky své tělo i mysl. Cyklická jóga mi však dala příležitost prozkoumat také svou ženskou duši. S radostí předám toto poznání i vám, abyste se i vy cítili v souladu se svou ženskostí. Můj příběh si můžete přečíst zde.

Další články v kategorii

Inspirace Menstruace a měsíční cyklus
Přidejte se do diskuze

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.