Blog / 5 věcí jak rozlišit jednotlivé fáze cyklu

Téma ženské proměnlivosti v rámci menstruačního cyklu zpracovávám již rok a tak se ženská cykličnost stala mým způsobem života. Díky zpětné vazbě, za kterou jsem velmi vděčná, jsem dala dohromady 5 klíčových věcí, které vám pomohou snadněji rozlišit jednotlivé fáze a zjistit, v čem je vnímání těchto fází pro nás ženy tak osvobozující a obohacující.

Vzpomeňte si během dne na sebe

Nemůžete vnímat jednotlivé fáze, pokud během dne nevystoupíte z rychlíku a nedáte si schůzku sama se sebou. Na pár minutek se zastavte, vzpomeňte si na sebe a nalaďte se na své tělo a pocity, jaké máte právě v daný okamžik. Co byste dělala nejraději právě teď, nehledě na okolnosti a povinnosti, které ten den máte? Nejraději byste teď šla posedět s kamarádkou nebo byste se naopak raději zachumlala doma do deky a pustila si hezký film nebo otevřela knížku. Máte chuť sportovat nebo je Vám každý pohyb zatěžko? Máte energii věci aktivně realizovat nebo spíše pasivně podporovat? Máte chuť si povídat nebo jen tak být? Svá zjištění si můžete zapisovat do tzv. Měsíčních hodin. Den v Měsíčních hodinách nehodnoťte zpětně večer, ale alespoň jednou během dne odbočte z rychlého pruhu a vnímejte chvilku sama sebe, své potřeby a pocity.

Každá žena prožívá svůj cyklus zcela jedinečně

Délka jednotlivých fází a intenzita projevů těchto fází je u každé ženy jedinečná. Jednotlivé fáze vnímáme jako postupnou proměnu způsobu našeho uvažování, našich dovedností i potřeb. Proměňuje se i práh bolesti, fyzická vytrvalost, orientace v prostoru, mění se velikost a pevnost prsou, tělesná teplota a váha. Většinou přechází postupně jedna fáze do druhé – to znamená, že slábnou projevy končící fáze a zároveň již začínáme vnímat zesílené schopnosti fáze následující. Nejzřetelněji obvykle cítíme vliv daného období uprostřed jeho trvání. Skok téměř ze dne na den bývá při přechodu z reflektivní do dynamické fáze.

Nesnažte se být vším najednou, ani celý měsíc jednou a toutéž ženou

Moje kamarádka, která ráda sportuje, mi nedávno řekla: „…ale já se nechci podřizovat menstruaci a omezovat se ve sportu.“ Zároveň mi ale potvrdila, že během menstruace je její fyzická výkonnost podstatně nižší. Osobně již nevnímám svůj menstruační cyklus jako omezující a věřím, že nám ani s tímto záměrem nebyl dán. To až dnešní západní svět, orientovaný na výkon, na něj tak pohlíží. A tak moje rada je – pokud i přes malou fyzickou energii v reflektivní fázi chcete jít sportovat, tak běžte, ale buďte k sobě ohleduplná a s vědomím své fáze od sebe neočekávejte vrcholné výkony. A věřím, že časem vyslyšíte potřeby svého těla a dopřejete mu pár dní více odpočinku, abyste pak s novou energií a plná sil vkročila do dalšího měsíce.

Věnujte pozornost těm věcem, které vám v dané fázi jdou s lehkostí

Každá fáze v sobě ukrývá dar – zesílenou schopnost, která nám jde v tomto daném období velmi dobře a pokud vyslyšíme tuto energii, přinese nám to velké uspokojení, radost a pocit úspěchu. To ale neznamená, že pokud máme například v expresivní (ovulační) fázi talent komunikovat a vyjednávat, že bychom to v jiné fázi nezvládly. Zvládneme, ale bude nás to stát mnohem více úsilí a nepůjde nám to zkrátka tak přirozeně a s lehkostí jako právě ve fázi, kdy je tato daná schopnost nejsilnější.

Princip ženské proměnlivosti tu zkrátka je

Menstruační cyklus trvá celý měsíc a na měsíční bázi se opakuje. Každý jednotlivý den se nám proměňuje hormonální hladina, naše energie, naše emoce, náš způsob myšlení, naše schopnosti a potřeby.

Princip ženské proměnlivosti tu zkrátka je a nikdo z nás ho nevlastní, nikdo na něj nemá patent. Mým přáním je, toto poznání, obohacené o vlastní zkušenosti, šířit dál a vytvářet prostor, do kterého tato moudrost, kterou má každá žena v sobě, může vstoupit. Přijměte tento ryze ženský aspekt, který nám umožňuje dávat život, ať už dítěti nebo sobě samé a svým projektům, do svého života.

Na závěr bych ráda zmínila, že menstruační cyklus je jen jedna z věcí, které mají na náš život vliv. Dalšími neméně podstatnými oblastmi jsou – způsob našeho myšlení, prostředí, kterým jsme obklopeni a jídlo, které jíme. S tím souvisí i kvalita spánku a zdraví. A to je také důvod, proč mohou být proměny jednotlivých fází někdy tak málo zřetelné.

S láskou,

Lucie Dlasková
www.luciedlaskova.cz

Další články v kategorii

Menstruace a měsíční cyklus
Přidejte se do diskuze

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.